آشپزخانه نیلسون, دستور پخت گوشت آهو

طرز تهیه و دستور پخت کباب بختیاری آهو و کبک

کباب بختیاری آهو و کبک

کباب بختیاری یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین کباب های ایرانی است که در مناطق مختلف به روش های مختلف طبخ می شود. این کباب معمولاً مخلوطی از مرغ کبابی و چنجه کباب در رستوران های کشور است.
البته عده ای کباب سنتی رستوران را که از مخلوط گوشت گوسفند و مرغ تهیه می شود که کباب واقعی بختیاری نمی دانند و معتقدند کباب بختیاری در واقع با گوشت آهو و گوشت کبک درست می شود.
با مقدار مواد موجود در این دستور می توانید کباب بختیاری را برای 2 نفر تهیه کنید، اگر می خواهید کباب بختیاری کوچکتر یا بزرگتر تهیه کنید کافیست مقدار مواد را زیاد یا تقسیم کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری آهو و کبک

کره ۵۰ گرم
پیاز متوسط 2 عدد
فیله کبک 400 گرم
ماست 8 قاشق غذا خوری
گوشت آهو 500 گرم
روغن زیتون 4 قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

[wcirp posts=”2959″ name=”کباب بختیاری آهو و کبک”]

طرز تهیه کباب بختیاری آهو و کبک

ابتدا فیله کبک را به اندازه جوجه کباب خرد کنید سپس یک کاسه مناسب و جادار انتخاب کنید و فیله کبک را داخل کاسه بریزید. در ادامه فیله گوشت آهو را کمی بزرگتر از کباب چنجه خرد کنید و به کاسه حاوی گوشت کبک اضافه کنید.
در مرحله بعدی پیازها را به صورت حلقه ای خرد کنید و لا به لای گوشت کبک و گوشت آهو قرار دهید. در ادامه زعفران دم کرده را به همراه ماست ، روغن زیتون و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

کباب بختیاری آهو و کبک
با دست مواد را زیر و رو کنید تا به تمام قسمت های گوشت برسند. پس از اینکه مواد را به خوبی مخلوط کردید درب کاسه را بپوشانید.
برای اینکه گوشت آهو و گوشت کبک کمی استراحت کنند و طعم دار شوند کاسه حاوی مواد را به مدت دو تا چهار ساعت در یخچال قرار دهید. پس از گذشت دو تا چهار ساعت کاسه حاوی گوشت را از یخچال خارج کنید.
برای سیخ کردن کباب بختیاری ابتدا یک قطعه گوشت آهو سیخ کنید سپس یک تکه گوشت کبک سیخ کنید ، به صورتی که یکی در میان گوشت کبک و گوشت آهو روی سیخ قرار بگیرد. به همین صورت تمام گوشت را سیخ کنید.
پس از اینکه سیخ کردن گوشت ها به اتمام رسید سیخ ها را روی یک سطح صاف مانند تخته گوشت قرار دهید و مانند کباب برگ با پست کارد کمی روی گوشت ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. اینکار باعث می شود کباب به صورت یکدست بپزد.
پس از اینکه کار سیخ کردن کباب به اتمام رسید باید منقل ذغال را آماده کنید. نکته مهم در مورد تهیه منقل ذغال این است که حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شوند زیرا ذغال خام علاوه بر تاثیر منفی روی طعم کباب ، برای سلامتی نیز زیان آور است.
پس از آماده شدن منقل سیخ ها را روی منقل بچینید و تند باد بزنید تا کباب ها خودشان را بگیرند سپس به صورت متداوم سیخ ها را بچرخانید تا کباب به صورت یکدست بپزند. در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه کبابی هم تهیه کنید.
در مراحل پایانی پخت کباب ، کره را آب کنید و به همراه مقدار کمی زعفران دم کرده در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. در دو دقیقه پایانی پخت کباب با قلمو از مخلوط کره و زعفران دم کرده روی کباب ها بمالید تا نرم تر و لذیذتر شوند.

توجه : گوشت آهو کاملا نرم و لطیف و مدت پخت آن بسیار کوتاه میباشد . ۳ الی ۵ دقیقه برای پخت کافی میباشد

در صورتی که نمی خواهید کباب بختیاری روی ذغال درست کنید می توانید آنرا به صورت کباب تابه ای طبخ کنید. برای این منظور باید از سیخ چوبی استفاده کنید. پس از سیخ کردن کباب ها یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید.
توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود. سیخ ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود سپس سیخ ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب ها نیز سرخ شود.
در کنار کباب بختیاری تابه ای می توانید از سبزیجات خوشمزه ای مانند گوجه فرنگی ، قارچ و سیب زمینی به صورت سرخ کرده یا کبابی استفاده کنید. در پایان پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *